trecere la platitor TVA

Mesaj
Autor
chiagac
Mesaje: 3
Membru din: Sâm Oct 31, 2009 12:00 am

trecere la platitor TVA

#1 Mesaj de chiagac »

De la 01.08.08 am devenit platitor de tva...cum pot face deducerea tva-ului aferent stocurilor de materii prime tinand cont ca gestiunea este cantitativ valorica? desemeni am un contract de leasing in derulare(un autovehicul)...cum pot deduce tva-ul ?

paturcai
Mesaje: 8077
Membru din: Mie Feb 07, 2007 12:00 am

#2 Mesaj de paturcai »

Pentru marfurile aflate in stoc cantitativ valoric nu trebuie evidentiata TVA. Acest caz (de evidentiere) este valabil numai pentru evidentierea global valorica. Aici este o discutie privind posibilitatea evidentierii TVA: nu poti dovedi ca toate marfurile sunt cumparate cu TVA care a fost inclus in produsul pe care-l ai pe stoc; si chiar daca poti dovedi....nu-i credibil. In situatia ta ceea ce a ramas in stoc cu TVA inclusa ramane asa. Din momentul in care devii platitor faci inregistrarile ca atare: fara TVA a intrarilor de marfuri/materii prime.
Am banuiala ca valoarea inregistrata in 2133 NU INCLUDE si TVA.
Daca acea valoare include TVA (inregistrarea valorii s-a facut pe baza contractului de leasing) atunci valoarea TVA trebuie stornata (MINUS 2133 = MINUS 167). In acest moment (devenind platitor de TVA) valoarea din 2133 (admitem ca este un autoturism), trebuie sa fie egala cu valoarea din contract.
Exemplu:
Cursul la care s-a incheiat contractul de leasing a fost de 3,4 lei pentru un EUR.
Autoturismul costa - inclusiv valaorea reziduala - 16.200 EUR fara TVA.
Valoarea din 2133 este 16.200 x 3,4 = 55.080 lei.
Daca s-au facut si amortizari, se ia de baza valoarea de 55.080 lei se face recualcularea amortizarii.
Am vazut viitorul. Nu mi-l permit!

Avatar utilizator
tomac
Mesaje: 25898
Membru din: Sâm Oct 31, 2009 12:00 am
Localitate: Beiuş, Bihor

#3 Mesaj de tomac »

@paturcai - nu e deloc asa. Codul fiscal permite, cu aprobarea organelor fiscale, deducerea TVA aferent stocurilor. Poti dovedi provenienta stocului pentru ca e obligatoriu efectuarea unui inventar.
In cazul de fata TVA pe care in mod normal un platitor l-ar deduce, este inclus in pret.

@chiagac
Pentru stocul de marfa aveti mai multe variante de lucru:
1. Preluare de date pe o baza noua
Modificati in "Configurare societati" denumirea societatii.
Creati o societate noua la care dati data de incepere a lucrului cu programul ca fiind august 2008. Efectuati o preluare automata de date atit in "Preluare date contabile" cit si la "Preluare stocuri". Dupa preluare modificati preturile de preluare din stocuri in asa fel incit acestea sa fie fara TVA.
Inregistrati in Articole contabile TVA deductibil 4426=371 cu TVA aferent stocului.
Metoda are dezavantaje: nu mai exista continuitate in baza de date asa ca va trebui sa consultati in permanenta 2 baze - cea initiala pentru perioada de pina la 31.07 si cea de dupa 31.07., cu toate consecintele ce decurg de aici.

2.Folosirea aceleiasi baze de date.
Faceti un inventar la 31.07.2008.
Dupa inchiderea la 31.07, intrati la Operatii-Alte operatii cu stocuri-Operatii speciale si introduceti fiecare articol din stoc ca iesire (descarcare cantitate). Reluati introducerea articolelor de data asta ca intrare (incarcare cantitate) dar cu pretul diminuat. Adica veti introduce automat fiecare articol de 2 ori consecutiv, odata ca iesire si imediat ca intrare.
Spre exemplu daca aveti un produs cu pret de achizitie de 119 lei inainte de intrarea ca platitor de TVA, atunci iesirea va fi pe 119 lei iar intrarea pe 100 lei.
Dupa ce terminati, efectuati nota contabila astfel:
607=371 in rosu
4426=371 in negru
De ce? Pentru ca pornind de la exemplul de mai sus, programul va proceda astfel:
iesire 607=371 119
intrare 371=607 sau 607=371 in rosu cu 100 lei raminind astfel, contabil, o suma de 19 lei ce trebuie reglata (adica exact TVA aferent stocului)
Logic, daca veti avea produse in stoc ce au fost aprovizionate de la neplatitori de TVA atit le puteti lasa in pace sa nu mai faceti intrare-iesire sau daca totusi faceti aceste operatii folositi acelasi pret.
Avantaje: ramineti cu aceiasi baza de date si practic generati doar miscari de stocuri si nimic altceva.
Ca dezavantaj, operatia este consumatoare de timp.

Metoda recomandata de mine este metoda 2. Metoda 1 e valabila doar daca ar trebui sa o folositi de la inceputul anului.

Legat de leasing:
Ati inregistrat initial 2133=167 inclusiv TVA.
Stornati TVA aferent sumelor finantate ramase, 2133=167 in rosu modificati valoarea in tabela de Imobilizari si cam atit.
De dedus veti deduce pe masura ce vi se va factura.
Cu cât știu mai multe cu atât îmi dau seama că știu prea puțin.

pintiliem
Mesaje: 212
Membru din: Sâm Oct 31, 2009 12:00 am
Localitate: Cluj-Napoca

trecere la platitor TVA

#4 Mesaj de pintiliem »

Pentru a obtine dreptul de deducere a TVA-ului aferent stocurilor si bunurilor de capital este necesar (pe langa o riguroasa inventariere foarte bine explicata in mesajul anterior):
- sa sa depunda la Finante o lista, in doua exemplare, cu bunurile aflate in stoc si bunurile de capital aflate in folosinta in scopul desfasurarii activitatii economice. Lista trebuie sa cuprinda si data la care au fost livrate bunurile, baza de impozitare si valoarea TVA pentru fiecare;
- termenul de depunere a listei este de trei luni de la data trecerii la TVA;
- suma ajustata se va inscrie in primul decont de TVA care se va depune dupa primirea acordului din partea organului fiscal. Este posibil sa se faca chiar un control la firma.

Pentru detalii vezi Art. 147-149 Cod fiscal si Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal pct. 61 alin (5).

chiagac
Mesaje: 3
Membru din: Sâm Oct 31, 2009 12:00 am

#5 Mesaj de chiagac »

AM INTELES CA LISTELE DE INV NU SE MAI DEPUN ....

pintiliem
Mesaje: 212
Membru din: Sâm Oct 31, 2009 12:00 am
Localitate: Cluj-Napoca

#6 Mesaj de pintiliem »

Norme metodologice:
61. (3) În sensul art. 152 alin. (3) din Codul fiscal, persoana impozabilă care optează pentru aplicarea regimului normal de taxă trebuie să solicite înregistrarea conform art. 153 din Codul fiscal, şi să aplice regimul normal de taxă începând cu data înregistrării.
(4) În sensul art. 152 alin. (3) şi (7) coroborat cu condiţiile prevăzute la art. 145, 1451, 147, 148 şi 149 din Codul fiscal, persoana impozabilă are dreptul/obligaţia la ajustarea taxei deductibile aferente:
a) bunurilor aflate în stoc şi serviciilor neutilizate în momentul trecerii la regimul normal de taxare;
b) bunurilor de capital definite la art. 149 alin, (1) din Codul fiscal, aflate încă în folosinţă, în scopul desfăşurării activităţii economice în momentul trecerii la regimul normal de taxă, cu condiţia ca perioada de ajustare a deducerii prevăzută la art. 149 alin. (2) din Codul fiscal, să nu fi expirat. Prevederile acestui alineat se completează cu prevederile de la pct. 46.
(5) Ajustarea prevăzută la alin. (4) trebuie comunicată organelor fiscale competente, în termen de trei luni de la data trecerii la regimul normal de taxă, prin depunerea unei liste de bunuri aflate în stoc şi serviciile neutilizate, precum şi a bunurilor de capital aflate încă în folosinţă în scopul desfăşurării activităţii economice. Această listă se va întocmi în două exemplare şi va cuprinde bunurile şi serviciile neutilizate pentru care se efectuează ajustarea, data la care i-au fost livrate bunurile şi prestate serviciile, baza de impozitare la data respectivă şi suma de ajustat.
(6) Persoana impozabilă va înscrie suma ajustată în primul decont ce se va depune după primirea acordului din partea organului fiscal competent asupra ajustării şi sumei acesteia.


Acestea sunt Normele metodologice actualizate cu HG 1579 publicate in MO 894/28 dec. 2007.
Este posibil ca alin (5) sa fi fost modificat/ abrogat...

paturcai
Mesaje: 8077
Membru din: Mie Feb 07, 2007 12:00 am

#7 Mesaj de paturcai »

Recunosc ca o informatie luata dupa ureche este o informatie gresita.
:(
Colegii TomaC si PintilieM au indicat corect situatia.
Imi cer scuze.
Am vazut viitorul. Nu mi-l permit!

ciuleil203
Mesaje: 219
Membru din: Lun Feb 19, 2007 12:00 am
Localitate: Constanta

#8 Mesaj de ciuleil203 »

Am sunat la 031.403.91.60, informatii contribuabili ANAF, si am inteles ca inventarul la marfa(de marfa am intrebat eu) nu se mai depune la administratie.
Ciulei

Avatar utilizator
tomac
Mesaje: 25898
Membru din: Sâm Oct 31, 2009 12:00 am
Localitate: Beiuş, Bihor

#9 Mesaj de tomac »

Asa este. Nu mai e nevoie de aprobarea organelor fiscale. Mea culpa. Nu am verificat inainte de a posta.
Aici e textul la zi al prevederilor din normele de aplicare:

Norme metodologice:
61. (1) Cursul de schimb valutar prevăzut la art. 152 alin. (1) din Codul fiscal este cursul de schimb valutar comunicat de Banca Naţională a României la data aderării.
(2) În sensul art. 152 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, o operaţiune este accesorie activităţii principale dacă se îndeplinesc cumulativ condiţiile prevăzute la pct. 47 alin. (3).
(3) În sensul art. 152 alin. (3) din Codul fiscal, persoana impozabilă care optează pentru aplicarea regimului normal de taxă trebuie să solicite înregistrarea conform art. 153 din Codul fiscal şi să aplice regimul normal de taxă începând cu data înregistrării.
(4) În sensul art. 152 alin. (3), (7) şi (9) coroborat cu condiţiile prevăzute la art. 145-149 din Codul fiscal, persoana impozabilă are dreptul/obligaţia la ajustarea taxei deductibile aferente:
a) bunurilor aflate în stoc şi serviciilor neutilizate în momentul trecerii la regimul normal de taxare;
b) bunurilor de capital definite la art. 149 alin. (1) din Codul fiscal, aflate încă în folosinţă, în scopul desfăşurării activităţii economice în momentul trecerii la regimul normal de taxă, cu condiţia ca perioada de ajustare a deducerii, prevăzută la art. 149 alin. (2) din Codul fiscal, să nu fi expirat. Prevederile acestui alineat se completează cu prevederile de la pct. 46.
__________
Pct. 61, Titlul VI, a fost modificat prin art. I lit. F pct. 37 din H.G. nr. 1579/2007.

Acest lucru inseamna ca trebuie sa faci dovada ca pentru fiecare bun de natura stocului pentru care s-a efectuat ajustarea TVA deductibil detii o factura pe care e inscris TVA.
Cu cât știu mai multe cu atât îmi dau seama că știu prea puțin.

Avatar utilizator
balazse
Mesaje: 24125
Membru din: Vin Iun 20, 2008 12:00 am
Localitate: Satu Mare

#10 Mesaj de balazse »

Prin
(4) În sensul art. 152 alin. (3), (7) şi (9) coroborat cu condiţiile prevăzute la art. 145-149 din Codul fiscal, persoana impozabilă are dreptul/obligaţia la ajustarea taxei deductibile aferente:
a) bunurilor aflate în stoc şi serviciilor neutilizate în momentul trecerii la regimul normal de taxare;
Ce intra in cadrul serviciilor neutilizate?

Avatar utilizator
velescuo779
Mesaje: 44
Membru din: Lun Feb 06, 2006 12:00 am
Localitate: resita
Contact:

#11 Mesaj de velescuo779 »

dar cum fac trecerea la platitor de tva avand o gestiune la amanunt cantitativ-valorica?

paturcai
Mesaje: 8077
Membru din: Mie Feb 07, 2007 12:00 am

#12 Mesaj de paturcai »

Pe baza inventarului din calculator.
Am vazut viitorul. Nu mi-l permit!

ivanm86
Mesaje: 6
Membru din: Joi Apr 19, 2012 12:57 pm

Re: trecere la platitor TVA

#13 Mesaj de ivanm86 »

am inteles ce fac cu stocurile, dar daca am un mijloc fix achizitionat inainte de a deveni platitor de tva, pot deduce tva-ul aferent ? si cum fac inregistrarile ? multumesc anticipat

Avatar utilizator
balteanuc692
Mesaje: 3386
Membru din: Mie Ian 21, 2009 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: trecere la platitor TVA

#14 Mesaj de balteanuc692 »

Conform punctului 61 alin. (10) lit.b din NM la Codul Fiscal.
Trebuie sa vedeti ce fel de mijloc fix aveti. Bun de capital sau altul decat bun de capital.

Din punct de vedere contabil, ajustati valoarea neamortizata astfel:
Inchideti contul 281 prin 213 prin nota:
281=213 cu soldul contului 281
Ajustati efectiv TVA cu valoarea taxei la data achizitiei (daca a fost 19%, cu 19%, daca a fost 24%, cu 24%) astfel:
4426=213 cu valoarea TVA.

Ultimul pas, refaceti planul de amortizare la valoarea contului 213.

Scrie răspuns