Suntem obligati sa predam baza de date clientilor nostri?
Scris: Lun Mar 09, 2015 9:42 am
Suntem obligati sau nu sa predam baza de date clientilor nostri?
Sa "spicuim" din prevederile legale in acest sens:
ORDIN Nr. 3512 din 27 noiembrie 2008
privind documentele financiar-contabile*)
EMITENT: MINISTERUL ECONOMIEI ȘI FINANȚELOR
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL NR. 870 bis din 23 decembrie 2008
*) Ordinul nr. 3.512/2008 și anexele nr. 1 și 4 au fost publicate în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 870 din 23 decembrie 2008 și sunt reproduse și în acest număr bis.
14.
.....
Înregistrările în contabilitate se pot face manual sau utilizându-se sistemele informatice de prelucrare automată a datelor.
16. Registrele de contabilitate și formularele financiar-contabile pot fi adaptate în funcție de specificul și necesitățile persoanelor prevăzute la art. 1 din Legea nr. 82/1991, republicată, cu condiția respectării conținutului de informații și a normelor de întocmire și utilizare a acestora. Acestea pot fi pretipărite sau editate cu ajutorul sistemelor informatice de prelucrare automată a datelor.
18.
...
Registrele de contabilitate se pot prezenta sub formă de registru, foi volante sau listări informatice, după caz.
...
24. Registrul-jurnal, Registrul-inventar și Registrul Cartea mare se păstrează în unitate timp de 10 ani de la data încheierii exercițiului financiar în cursul căruia au fost întocmite, iar în caz de pierdere, sustragere sau distrugere, trebuie reconstituite în termen de maximum 30 de zile de la constatare.
Persoanele fizice care utilizează tehnica de calcul trebuie să asigure listarea acestora în orice moment pe parcursul celor 10 ani de păstrare.
58.
.....
f) să asigure conservarea datelor pe o perioadă de timp care să respecte prevederile Legii nr. 82/1991, republicată;
g) să precizeze procedurile și suportul magnetic extern de arhivare a produselor-program, a datelor introduse, a situațiilor financiare sau a altor documente, cu posibilitatea de reintegrare în sistem a datelor arhivate;
n) să permită, în orice moment, reconstituirea conținutului conturilor, listelor și informațiilor supuse verificării; toate soldurile conturilor trebuie să fie rezultatul unei liste de înregistrări și al unui sold anterior al acelui cont; fiecare înregistrare trebuie să aibă la bază elemente de identificare a datelor supuse prelucrării;
59.
Sistemele informatice de prelucrare automată a datelor în domeniul financiar-contabil trebuie să răspundă la următoarele criterii considerate minimale:
a) să asigure concordanţa strictă a rezultatului prelucrărilor informatice cu prevederile actelor normative care le reglementează;
b) să precizeze tipul de suport care asigură prelucrarea datelor în condiţii de siguranţă;
c) fiecare dată înregistrată în contabilitate trebuie să se regăsească în conţinutul unui document, la care să poată avea acces atât beneficiarii, cât şi organele de control;
60.
.....
Unitățile de informatică sau persoanele care efectuează lucrări cu ajutorul sistemului informatic de prelucrare automată a datelor poartă răspunderea prelucrării cu exactitate a
informațiilor din documente, iar beneficiarii răspund pentru exactitatea și realitatea datelor pe care le transmit pentru prelucrare.
H. Condițiile în care se pot întocmi, edita și arhiva electronic documentele financiar contabile
64. Din punct de vedere al bazei de date trebuie să existe posibilitatea reconstituirii în orice moment a conținutului documentelor financiar-contabile.
67. Trebuie să se asigure listarea tuturor documentelor financiar-contabile solicitate de organele de control.
Cod procedura fiscala: (Ultima actualizare: Ordonanţa de Urgenţă Guvernului nr. 40 din 18 iunie 2014)
Art. 80 Reguli pentru conducerea evidenţei contabile şi fiscale
(1) Evidenţele contabile şi fiscale vor fi păstrate, după caz, la domiciliul fiscal al contribuabilului, la sediile secundare ale acestuia, inclusiv pe suport electronic, sau pot fi încredinţate spre păstrare unei societăţi autorizate, potrivit legii, să presteze servicii de arhivare.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), evidenţele contabile şi fiscale ale exerciţiului financiar în curs se păstrează, după caz, la domiciliul fiscal al contribuabililor, la sediile secundare ale acestora sau, în perioada 1 - 25 a lunii următoare, la sediul persoanei fizice ori juridice autorizate pentru prelucrarea lor în vederea întocmirii declaraţiilor fiscale.
(3) Dispoziţiile legale privind păstrarea, arhivarea şi limba folosită pentru evidenţele contabile sunt aplicabile şi pentru evidenţele fiscale.
(4) În cazul în care evidenţele contabile şi fiscale sunt ţinute cu ajutorul sistemelor electronice de gestiune, pe lângă datele arhivate în format electronic contribuabilul este obligat să păstreze şi să prezinte aplicaţiile informatice cu ajutorul cărora le-a generat.
Din datele de mai sus rezulta ca avem obligatia sa predam baza de date catre clientii pentru care am lucrat contabilitatea intrucat acestia trebuie sa asigure “listarea acestora în orice moment pe parcursul celor 10 ani de păstrare” si “fiecare dată înregistrată în contabilitate trebuie să se regăsească în conţinutul unui document, la care să poată avea acces atât beneficiarii, cât şi organele de control”.
Cat de greu ne-ar parea, totusi baza de date trebuie data catre cel care urmeaza sa preia contabilitatea sau catre clientul nostru.
De ce am scos aceste prevederi la lumina?! Pentru ca exista unii colegi de breasla care REFUZA sa puna la dispozitia clientului baza de date pe motiv ca aceasta nu face parte din intelegerile contractuale avute cu beneficiarii serviciilor de contabilitate.
Din cele de mai sus rezulta clar ca SUNTEM OBLIGATI sa predam baza de date si sa nominalizam si programul informatic folosit.
Nota: am modificat postarea pentru a adauga inca o prevedere legala in ceea ce priveste OBLIGATIVITATEA predarii bazei de date catre clientii carora le lucram.
Multumesc pe aceasta cale Aureliei RUJA pentru trimitere si la Codul de Procedura Fiscala
Sa "spicuim" din prevederile legale in acest sens:
ORDIN Nr. 3512 din 27 noiembrie 2008
privind documentele financiar-contabile*)
EMITENT: MINISTERUL ECONOMIEI ȘI FINANȚELOR
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL NR. 870 bis din 23 decembrie 2008
*) Ordinul nr. 3.512/2008 și anexele nr. 1 și 4 au fost publicate în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 870 din 23 decembrie 2008 și sunt reproduse și în acest număr bis.
14.
.....
Înregistrările în contabilitate se pot face manual sau utilizându-se sistemele informatice de prelucrare automată a datelor.
16. Registrele de contabilitate și formularele financiar-contabile pot fi adaptate în funcție de specificul și necesitățile persoanelor prevăzute la art. 1 din Legea nr. 82/1991, republicată, cu condiția respectării conținutului de informații și a normelor de întocmire și utilizare a acestora. Acestea pot fi pretipărite sau editate cu ajutorul sistemelor informatice de prelucrare automată a datelor.
18.
...
Registrele de contabilitate se pot prezenta sub formă de registru, foi volante sau listări informatice, după caz.
...
24. Registrul-jurnal, Registrul-inventar și Registrul Cartea mare se păstrează în unitate timp de 10 ani de la data încheierii exercițiului financiar în cursul căruia au fost întocmite, iar în caz de pierdere, sustragere sau distrugere, trebuie reconstituite în termen de maximum 30 de zile de la constatare.
Persoanele fizice care utilizează tehnica de calcul trebuie să asigure listarea acestora în orice moment pe parcursul celor 10 ani de păstrare.
58.
.....
f) să asigure conservarea datelor pe o perioadă de timp care să respecte prevederile Legii nr. 82/1991, republicată;
g) să precizeze procedurile și suportul magnetic extern de arhivare a produselor-program, a datelor introduse, a situațiilor financiare sau a altor documente, cu posibilitatea de reintegrare în sistem a datelor arhivate;
n) să permită, în orice moment, reconstituirea conținutului conturilor, listelor și informațiilor supuse verificării; toate soldurile conturilor trebuie să fie rezultatul unei liste de înregistrări și al unui sold anterior al acelui cont; fiecare înregistrare trebuie să aibă la bază elemente de identificare a datelor supuse prelucrării;
59.
Sistemele informatice de prelucrare automată a datelor în domeniul financiar-contabil trebuie să răspundă la următoarele criterii considerate minimale:
a) să asigure concordanţa strictă a rezultatului prelucrărilor informatice cu prevederile actelor normative care le reglementează;
b) să precizeze tipul de suport care asigură prelucrarea datelor în condiţii de siguranţă;
c) fiecare dată înregistrată în contabilitate trebuie să se regăsească în conţinutul unui document, la care să poată avea acces atât beneficiarii, cât şi organele de control;
60.
.....
Unitățile de informatică sau persoanele care efectuează lucrări cu ajutorul sistemului informatic de prelucrare automată a datelor poartă răspunderea prelucrării cu exactitate a
informațiilor din documente, iar beneficiarii răspund pentru exactitatea și realitatea datelor pe care le transmit pentru prelucrare.
H. Condițiile în care se pot întocmi, edita și arhiva electronic documentele financiar contabile
64. Din punct de vedere al bazei de date trebuie să existe posibilitatea reconstituirii în orice moment a conținutului documentelor financiar-contabile.
67. Trebuie să se asigure listarea tuturor documentelor financiar-contabile solicitate de organele de control.
Cod procedura fiscala: (Ultima actualizare: Ordonanţa de Urgenţă Guvernului nr. 40 din 18 iunie 2014)
Art. 80 Reguli pentru conducerea evidenţei contabile şi fiscale
(1) Evidenţele contabile şi fiscale vor fi păstrate, după caz, la domiciliul fiscal al contribuabilului, la sediile secundare ale acestuia, inclusiv pe suport electronic, sau pot fi încredinţate spre păstrare unei societăţi autorizate, potrivit legii, să presteze servicii de arhivare.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), evidenţele contabile şi fiscale ale exerciţiului financiar în curs se păstrează, după caz, la domiciliul fiscal al contribuabililor, la sediile secundare ale acestora sau, în perioada 1 - 25 a lunii următoare, la sediul persoanei fizice ori juridice autorizate pentru prelucrarea lor în vederea întocmirii declaraţiilor fiscale.
(3) Dispoziţiile legale privind păstrarea, arhivarea şi limba folosită pentru evidenţele contabile sunt aplicabile şi pentru evidenţele fiscale.
(4) În cazul în care evidenţele contabile şi fiscale sunt ţinute cu ajutorul sistemelor electronice de gestiune, pe lângă datele arhivate în format electronic contribuabilul este obligat să păstreze şi să prezinte aplicaţiile informatice cu ajutorul cărora le-a generat.
Din datele de mai sus rezulta ca avem obligatia sa predam baza de date catre clientii pentru care am lucrat contabilitatea intrucat acestia trebuie sa asigure “listarea acestora în orice moment pe parcursul celor 10 ani de păstrare” si “fiecare dată înregistrată în contabilitate trebuie să se regăsească în conţinutul unui document, la care să poată avea acces atât beneficiarii, cât şi organele de control”.
Cat de greu ne-ar parea, totusi baza de date trebuie data catre cel care urmeaza sa preia contabilitatea sau catre clientul nostru.
De ce am scos aceste prevederi la lumina?! Pentru ca exista unii colegi de breasla care REFUZA sa puna la dispozitia clientului baza de date pe motiv ca aceasta nu face parte din intelegerile contractuale avute cu beneficiarii serviciilor de contabilitate.
Din cele de mai sus rezulta clar ca SUNTEM OBLIGATI sa predam baza de date si sa nominalizam si programul informatic folosit.
Nota: am modificat postarea pentru a adauga inca o prevedere legala in ceea ce priveste OBLIGATIVITATEA predarii bazei de date catre clientii carora le lucram.
Multumesc pe aceasta cale Aureliei RUJA pentru trimitere si la Codul de Procedura Fiscala