tichete de masa
Si cand sa plec ceva ma facu sa intorc privirea. Agitatie, forfota murmur amestecat cu revolta. Ce mai! Nebunie domnule.
Buna seara.
Sursa zvonurilor se verifica intr-adevar intre colegi.
E socant.
E de nespus, dar cand cum si in ce act sa fi aparut aceasta tulburatoare si intarziata veste....?!
PERSONAL NU CRED.
Nu am auzit si nici nu ar fi posibil. Nu stiu ca ajutoarele (pentru ca asa sunt ele privite) sa se impoziteze in vreun fel. Ar trebui sa se puna somaj si CAS pe ajutorul de caldura pe mai stiu eu ce fel de ajutoare. E oribil. Iar cine lanseaza chestii din astea ar trebui zdruncinat. Ajutoarele sunt prin definitia lor "suplimente" sociale care provin tocmai din impozitari. Somajul si CAS asigurat sunt niste taxe ca efect al unor prestatii pentru care un angajat primeste un salariu. Firma cumpara forta de munca si o remunereaza. Statul da aceste suplimente pentru ca angajatul sa o duca mai bine.
Ce-ar fi sa se puna impuneri si pe ajutorul de inmormantare sau pe ajutoarele pentru sinistrati sau pe cantinele sociale, sau pe, sau pe...
E o mica gluma si ...nu si-a facut efectul.

Eu unul zic sa ne concentram pe conturile unice mai ales pe felul in care le vom reflecta in contabilitate.
Plec dar am sa ma intorc. Cat este ceasul ?! Cinci, zece si cinci. (Ca sa-l parafrazam pe James Bond: My name is Bond, James Bond) CAM ASA SUNA SI VESTEA ASTA.
Si imi pareai atat de cunoscuta.....
Buna seara.
Sursa zvonurilor se verifica intr-adevar intre colegi.
E socant.
E de nespus, dar cand cum si in ce act sa fi aparut aceasta tulburatoare si intarziata veste....?!
PERSONAL NU CRED.
Nu am auzit si nici nu ar fi posibil. Nu stiu ca ajutoarele (pentru ca asa sunt ele privite) sa se impoziteze in vreun fel. Ar trebui sa se puna somaj si CAS pe ajutorul de caldura pe mai stiu eu ce fel de ajutoare. E oribil. Iar cine lanseaza chestii din astea ar trebui zdruncinat. Ajutoarele sunt prin definitia lor "suplimente" sociale care provin tocmai din impozitari. Somajul si CAS asigurat sunt niste taxe ca efect al unor prestatii pentru care un angajat primeste un salariu. Firma cumpara forta de munca si o remunereaza. Statul da aceste suplimente pentru ca angajatul sa o duca mai bine.
Ce-ar fi sa se puna impuneri si pe ajutorul de inmormantare sau pe ajutoarele pentru sinistrati sau pe cantinele sociale, sau pe, sau pe...
E o mica gluma si ...nu si-a facut efectul.

Eu unul zic sa ne concentram pe conturile unice mai ales pe felul in care le vom reflecta in contabilitate.
Plec dar am sa ma intorc. Cat este ceasul ?! Cinci, zece si cinci. (Ca sa-l parafrazam pe James Bond: My name is Bond, James Bond) CAM ASA SUNA SI VESTEA ASTA.
Si imi pareai atat de cunoscuta.....
Am vazut viitorul. Nu mi-l permit!
Baza legala pt. CAS ar fi Ordinul pt. modificarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asig sociale...
Art 1, alin. 9: " Baza lunara de calcul al contributiei individuale de asig sociale o constituie venitul brut realizat lunar de catre asiguratii care se regasesc in situatiile de la art 5 alin 1 pct I si II din lege"
alin. 10: " Prin sintagma venitul brut realizat lunar se intelege totalitatea veniturilor in bani sau in natura indiferent de fondurile din care acestea se achita, realizate de asiguratii care se afla in una sau mai multe din situatiile de la art 5 alin 1 pct I si II din lege"
Partea cu indiferent din fondurile care se achita a generat discutia. Daca erau din fondul de salarii era evident dar asa da de inteles ca se include orice reprezinta un venit in bani sau in natura. Nici mie nu mi se pare firesc si sper ca nu e vorba, nici de bonuri si nici de ajutoare.
La alin 11 : " Potrivit art 26 din lege, contrib de asig sociale nu se datoreaza pt sumele reprezentand:
a) prestatii suportate din bugetul asigurarilor sociale de stat inclusiv cele acordate pt acc de munca si boli profesionale;
b) diurne de deplasare si de delegare, indemnizatii de delegare, detasare si transfer precum si drepturi de autor ;
c) participarea salariatilor la profit"
De ce decat acestea?!
Art 1, alin. 9: " Baza lunara de calcul al contributiei individuale de asig sociale o constituie venitul brut realizat lunar de catre asiguratii care se regasesc in situatiile de la art 5 alin 1 pct I si II din lege"
alin. 10: " Prin sintagma venitul brut realizat lunar se intelege totalitatea veniturilor in bani sau in natura indiferent de fondurile din care acestea se achita, realizate de asiguratii care se afla in una sau mai multe din situatiile de la art 5 alin 1 pct I si II din lege"
Partea cu indiferent din fondurile care se achita a generat discutia. Daca erau din fondul de salarii era evident dar asa da de inteles ca se include orice reprezinta un venit in bani sau in natura. Nici mie nu mi se pare firesc si sper ca nu e vorba, nici de bonuri si nici de ajutoare.
La alin 11 : " Potrivit art 26 din lege, contrib de asig sociale nu se datoreaza pt sumele reprezentand:
a) prestatii suportate din bugetul asigurarilor sociale de stat inclusiv cele acordate pt acc de munca si boli profesionale;
b) diurne de deplasare si de delegare, indemnizatii de delegare, detasare si transfer precum si drepturi de autor ;
c) participarea salariatilor la profit"
De ce decat acestea?!
Si iarta-ma: nu este trecut acolo nici ajutorul de inmmormantare si totusi sunt siderat (pai scriu cuvinte din astea din cauza la prenumele astea ale noastre) ca cineva a mers atat de "adanc" cu logica. Fiind AJUTOARE SOCIALE nu se incadreaza in celelalte categorii de impunere. Eu cred ca trebuie inteles ca se impun asupra unor venituri care au in spate "efoturi" nicidecum ..."ajutoare".
Sa-mi puna si pe pliantele publicitare pe care le primesc in cutia postala ca le pot strange si le pot vinde la REFLOSIBILE. Nici pliantele nu sunt scutite potrivit Legii...... Devenim nebuni sau ne indreptam spre starea noastra fireasca?
Eu zic ca aici se spune totul:
b) diurne de deplasare si de delegare, indemnizatii de delegare, detasare si transfer precum si drepturi de autor.
Daca o luam dupa ce inseamna am dreptate: sunt SUPLIMENTE.
Cat e ceasul? PATRU?!. A! doispe si patru.
Sa mai trec dimineata pe aici?! Hai ca trec ca prea se "adanceste" lumea asta in rautati.
Ma simt ... becalizat
Sa-mi puna si pe pliantele publicitare pe care le primesc in cutia postala ca le pot strange si le pot vinde la REFLOSIBILE. Nici pliantele nu sunt scutite potrivit Legii...... Devenim nebuni sau ne indreptam spre starea noastra fireasca?
Eu zic ca aici se spune totul:
b) diurne de deplasare si de delegare, indemnizatii de delegare, detasare si transfer precum si drepturi de autor.
Daca o luam dupa ce inseamna am dreptate: sunt SUPLIMENTE.
Cat e ceasul? PATRU?!. A! doispe si patru.
Sa mai trec dimineata pe aici?! Hai ca trec ca prea se "adanceste" lumea asta in rautati.
Ma simt ... becalizat
Am vazut viitorul. Nu mi-l permit!
Logic ca nu ar fi deloc firesc si totusi legile noastre sunt cum sunt.
La noi in sucursala se discuta intens despre asta fiind vb nu numai de ajutoare dar si de cota anuala de energie si multe altele. Astept raspunsuri si de la celelalte sucursale si sper ca toata lumea va gandi logic si va interpreta ca atare legea.
La noi in sucursala se discuta intens despre asta fiind vb nu numai de ajutoare dar si de cota anuala de energie si multe altele. Astept raspunsuri si de la celelalte sucursale si sper ca toata lumea va gandi logic si va interpreta ca atare legea.
-
- Mesaje: 120
- Membru din: Vin Aug 10, 2007 12:00 am
tichete de masa
si eu am o problema asemanatoare. Numai ca eu nu sacord tichete salariatilor, ci primesc tichete din vanzarea marfii pe care le trimit la o firma colectoare.
vanzarea marfii prin casa de marcat
411-707
411-4427
Inacasarea clientului 531-411
5328-411
Tichetele le trimit pe baza de borderoula o firma colectoare
-nu stiu sa fac inreg in SAGA 461-5328!
Firma trimite fc 462-5328
628
4426
Incasarea tichetelor prin banca -5121-461!!!!
nu stiu daca este bine, parca nu mai stiu nici o inreg contabila , ma tampit 5328!
vanzarea marfii prin casa de marcat
411-707
411-4427
Inacasarea clientului 531-411
5328-411
Tichetele le trimit pe baza de borderoula o firma colectoare
-nu stiu sa fac inreg in SAGA 461-5328!
Firma trimite fc 462-5328
628
4426
Incasarea tichetelor prin banca -5121-461!!!!
nu stiu daca este bine, parca nu mai stiu nici o inreg contabila , ma tampit 5328!
Daca vei considera bonul de masa ca pe un CEC ti se va ridica cu siguranta valul de pe ochi...
Uite sincer (lumea o sa tipe si o sa ma puna la punct) cum fac eu:
Las clientul neincasat pe care l-am botezat CARD. Clientul meu se numeste CARD si sta acolo sa-l incasez.
Vanzare catre clientul CARD:
4111=707 ........84 lei
4111=4427.......16 lei
Total = ...........100 lei
Depun bonurile la "unitatea colectoare" cum ii spui tu.
Inregistrez factura de la unitatea colectoare:
628=401 pentru comision, verific suma trecuta pe factura sa corespunda: valoarea bonurilor achitate catre mine.
Inregistrez comisionul de plata catre unitatea colectoare:
628=401........10 lei
4426=401........2 lei
Total de plata=12 lei
Valoare bonuri de masa de primit 100 lei din care se scade comisionul 12 lei, TOTAL de primit de la unitatea colectoare = 88 lei (100-12=88 lei)
Incasarea sumelor de la "unitatea colectoare":
5121=4111 pentru 100 lei si concomitent
401=5121 pentru 12 lei (plata furnizorului)
Ceea ce este adevarat.
Este adevarat ca eu dau marfa contra bonuri de masa, nu incasez NUMERAR ci un substitut de numerar care il voi transforma in lichiditati.
Eu nu pot conta 5311=4111 pentru bonul de masa pentru ca acolo trebuie sa existe numerarul care nu este ci in locul acestui numerar sunt bonurile de masa. Este adevarat ca pe Raportul casei de marcat imi apare BON MASA / CARD pentru 100 lei dar la NUMERAR apare mai putin suma reprezentand contravaloarea acestor bonuri, dar la TOTAL VANZARI imi apare cumulat: vanzari numerar+bonuri de masa+carduri
Mi-am dat marama de pe fata

Uite sincer (lumea o sa tipe si o sa ma puna la punct) cum fac eu:
Las clientul neincasat pe care l-am botezat CARD. Clientul meu se numeste CARD si sta acolo sa-l incasez.
Vanzare catre clientul CARD:
4111=707 ........84 lei
4111=4427.......16 lei
Total = ...........100 lei
Depun bonurile la "unitatea colectoare" cum ii spui tu.
Inregistrez factura de la unitatea colectoare:
628=401 pentru comision, verific suma trecuta pe factura sa corespunda: valoarea bonurilor achitate catre mine.
Inregistrez comisionul de plata catre unitatea colectoare:
628=401........10 lei
4426=401........2 lei
Total de plata=12 lei
Valoare bonuri de masa de primit 100 lei din care se scade comisionul 12 lei, TOTAL de primit de la unitatea colectoare = 88 lei (100-12=88 lei)
Incasarea sumelor de la "unitatea colectoare":
5121=4111 pentru 100 lei si concomitent
401=5121 pentru 12 lei (plata furnizorului)
Ceea ce este adevarat.
Este adevarat ca eu dau marfa contra bonuri de masa, nu incasez NUMERAR ci un substitut de numerar care il voi transforma in lichiditati.
Eu nu pot conta 5311=4111 pentru bonul de masa pentru ca acolo trebuie sa existe numerarul care nu este ci in locul acestui numerar sunt bonurile de masa. Este adevarat ca pe Raportul casei de marcat imi apare BON MASA / CARD pentru 100 lei dar la NUMERAR apare mai putin suma reprezentand contravaloarea acestor bonuri, dar la TOTAL VANZARI imi apare cumulat: vanzari numerar+bonuri de masa+carduri
Mi-am dat marama de pe fata
Ultima oară modificat Lun Feb 18, 2008 1:03 am de către paturcai, modificat 1 dată în total.
Am vazut viitorul. Nu mi-l permit!
Nu m-as fi gandit nici in ruptul capului ca cineva s-ar putea gandi la aceste suplimente ca la niste venituri.florescuo scrie:Astazi mi s-a spus ca din ianuarie 2008 se retine cas si somaj si la tichetele de masa. Adica se calculeaza cas si somaj la valoarea bonurilor si se retin din salariu. Nu-mi vine sa cred. Imi poate spune cineva ceva legat de asta?
Si totusi inclin sa iti dau dreptate. Este trist ceea ce se intampla.
Primesc acum 2 zile de la Institutul National de Statistica un formular CONFIDENTIAL de raportare statistica in care printre altele: ce cifra de afaceri ati realizat pe luna scursa, numarul de salariati pe grupe de 8 ore, 6 ore, 4 ore, mi se cer salariile brute PLUS VALOAREA BONURILOR DE MASA ACORDATE CARE PRIN INSUMARE DAU TOTAL VENIT BRUT SALARIAL. Am crezut ca este o gluma a cuiva de pe forum. SI totusi nu m-am putut abtine si i-am scris acelui domn sa imi explice ce cauta bonurile de masa in total venituri salariale. L-am rugat sa imi detalieze de ce nu pun si ajutorul de inmormantare, ajutoarele sociale, ajutoarele de incalzire, etc. Sunt curios ce va raspunde.
La fel de adevarat este ca aceste biete bonuri de masa au inceput sa apara distinct si pe unele cereri de imprumut la banci....Doamne! incredibil! Eu unul le vad ca pe niste suplimente/ajutoare exceptionale si fara caracter permanent; ba mai mult nu ca un rezultat al "vanzarii" fortei de munca asa cum este salariul. Ele se pot da o perioada si apoi nu se mai pot da. In Lege au fost definite CLAR ca fiind ajutoare. Alocatia pentru scolari si elevi nu este considerata venit salarial, ca nici bursa pentru studenti... Si aceste alocatii au caracter de continuitate......Concediul pentru cresterea copilului pana la 2 ani cum o mai fi interpretat atunci?
Un furios curios
Am vazut viitorul. Nu mi-l permit!
-
- Mesaje: 1
- Membru din: Mie Ian 24, 2007 1:00 am
Dupa cate se pare nu se aplica nici un fel de retinere pentru tichetele de masa. Pentru asta va atasez si baza legala pentru a va putea lamuri.
Ordin nr. 92 din 08/02/2008
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 116 din 14/02/2008
pentru modificarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului muncii şi solidarităţii sociale nr. 340/2001
--------------------------------------------------------------------------------
Având în vedere:
- Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare;
- Hotărârea Guvernului nr. 381/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse,
ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse emite următorul ordin:
Art. I. - Normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului muncii şi solidarităţii sociale nr. 340/2001, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 237 din 10 mai 2001, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La capitolul A "Contribuţia de asigurări sociale" secţiunea a II-a, punctul 19 "Contribuţie de asigurări sociale (Capitolul III din lege)" va avea următorul cuprins:
"19. Prin sintagma venitul brut realizat lunar se înţelege totalitatea veniturilor în bani sau în natură, realizate dintr-o activitate dependentă, indiferent de fondurile din care acestea se achită, realizate de asiguraţii care se află în una sau mai multe dintre situaţiile prevăzute la art. 5 alin. (1) pct. I şi II din lege. În venitul brut realizat de aceste categorii de persoane sunt incluse şi acele venituri în bani sau în natură care sunt obţinute ca urmare a desfăşurării unor activităţi remunerate, în folosul unor entităţi, altele decât angajatorul/angajatorii la care se derulează activitatea de bază.
Sintagma «venitul brut realizat lunar» cuprinde, fără să se limiteze la acestea, următoarele:
I. venituri în bani:
a) salariile/indemnizaţiile de bază brute corespunzătoare timpului efectiv lucrat în program normal şi suplimentar potrivit formei de salarizare aplicate, inclusiv indemnizaţiile de conducere, salariile de merit, indexări, compensări şi alte drepturi care, potrivit actelor normative, fac parte din salariul de bază;
b) drepturile de soldă lunară şi alte drepturi acordate soldaţilor şi gradaţilor voluntari;
c) sporurile, indemnizaţiile şi sumele acordate sub formă de procent din salariu ori sume fixe, indiferent dacă au caracter permanent sau nu, plătite pentru: condiţii deosebite de muncă (condiţii grele, periculoase, nocive, penibile); activitate desfăşurată în mediul rural, în zone izolate; munca prestată în schimbul de noapte; îndeplinirea unor sarcini, activităţi şi responsabilităţi suplimentare funcţiei de bază; sporul de fidelitate şi altele asemănătoare;
d) sumele plătite pentru timpul nelucrat (concedii de odihnă, indiferent de perioada efectuării, concedii de studii, zile de sărbători legale, zile de repaus săptămânal, concedii plătite pentru evenimente familiale deosebite, ziua profesiei, zile necesare instalării pe post în cazul transferului, întreruperi ale lucrului din motive neimputabile salariaţilor);
e) sumele acordate cu ocazia ieşirii la pensie;
f) premiile anuale şi cele din cursul anului, sub diferite forme, altele decât cele reprezentând participarea salariaţilor la profit;
g) sumele plătite conform legii sau contractelor colective de muncă (al 13-lea salariu, prime de vacanţă, aprovizionare de iarnă, prime acordate cu ocazia sărbătorilor naţionale sau religioase);
h) alte adaosuri la salarii, aprobate prin lege sau stabilite prin contractele individuale ori colective de muncă (bonusuri, stimulente, compensaţii, indemnizaţia pentru concediul de odihnă neefectuat, precum şi alte sume, reprezentând venituri curente sau aferente perioadelor anterioare, inclusiv cele achitate în lunile în care asiguraţii nu au prestat activitate salarizată);
i) sumele rezultate prin «plata cu ora», gărzi, indemnizaţii clinice;
j) sumele acordate, potrivit legii, contractului colectiv de muncă sau contractului individual de muncă, în cazul încetării raporturilor de muncă, încetării raporturilor de serviciu ale funcţionarilor publici, a mandatului sau a calităţii de membru cooperator, ca urmare a concedierilor individuale ori colective, indiferent de denumirea, cuantumul şi durata acordării acestora;
k) ajutoarele, asimilate prestaţiilor sociale, acordate de către angajator salariaţilor sau altor persoane, datorită producerii unor evenimente sociale sau familiale, peste limita cheltuielilor sociale deductibile fiscal;
l) indemnizaţiile din activităţi desfăşurate ca urmare a unei funcţii alese în cadrul persoanelor juridice fără scop lucrativ (sindicate, asociaţii, fundaţii);
m) cadourile în bani oferite de angajatori în beneficiul copiilor minori ai angajaţilor, cu ocazia Paştelui, zilei de 1 iunie, Crăciunului şi a sărbătorilor similare ale altor culte religioase, precum şi cadourile oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie sau cu orice altă ocazie; n) sumele primite de reprezentanţii în organisme tripartite, în adunarea generală a acţionarilor, în consiliul de administraţie, în comitetul de direcţie şi în comisia de cenzori;
o) indemnizaţii de şedinţă acordate, potrivit legii, membrilor comisiilor constituite la nivelul autorităţilor şi instituţiilor publice;
p) sumele primite de către diverse persoane fizice, altele decât cele autorizate, potrivit legii, să desfăşoare activităţi independente, ca urmare a desfăşurării unor activităţi profesionale (cum ar fi cele din domeniul asigurărilor, marketingului, publicităţii, imobiliar etc.);
r) sumele primite în baza unor convenţii civile de prestări de servicii sau contracte de colaborare;
s) orice alte venituri în bani care, conform prevederilor legale, nu sunt exceptate de la plata contribuţiei de asigurări sociale.
II. venituri în natură:
a) plata în natură a unei părţi din salariu, sub forma unor facilităţi acordate de angajator conform Codului muncii;
b) utilizarea oricărui bun, inclusiv a unui vehicul de orice tip, din patrimoniul afacerii, în scop personal, cu excepţia deplasării pe distanţa dus-întors de la domiciliu la locul de muncă;
c) contravaloarea chiriei sau a unei părţi din aceasta şi, după caz, a utilităţilor, suportate de către angajator, cazare, hrană, îmbrăcăminte, personal pentru munci casnice, precum şi alte bunuri sau servicii oferite gratuit ori la un preţ mai mic decât preţul pieţei;
d) împrumuturi nerambursabile;
e) anularea unei creanţe a angajatorului asupra angajatului;
f) abonamentele şi costul convorbirilor telefonice, inclusiv cartelele telefonice, în scop personal;
g) permise de călătorie pe orice mijloace de transport, folosite în scop personal;
h) primele de asigurare plătite de către suportator pentru salariaţii proprii sau alt beneficiar de venituri din salarii, la momentul plăţii primei respective, altele decât cele obligatorii."
2. La capitolul B "Pensii" secţiunea V "Referitor la pensia de urmaş (Secţiunea a 5-a capitolul IV din lege)", punctul 20 va avea următorul cuprins:
"20. Pensia de urmaş reglementată la art. 66 lit. b) din lege se acordă copiilor dacă îşi continuă studiile într-o formă de învăţământ organizată potrivit legii, indiferent de nivelul ei, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani."
3. La capitolul B "Pensii" secţiunea VI "Referitor la calculul pensiilor (Secţiunea a 6-a capitolul IV din lege)", punctul 26 va avea următorul cuprins:
"26. Punctajul anual al asiguratului se determină potrivit art. 78 alin. (1) şi (2) din lege pe baza venitului brut realizat lunar, prevăzut la pct. 19 din prezentele norme, sau, după caz, a venitului lunar asigurat, care au constituit baza de calcul a contribuţiei individuale de asigurări sociale.
Beneficiază de majorarea punctajului prevăzută la art. 78 alin. (8) din lege persoanele care, după îndeplinirea cumulativă a condiţiilor de pensionare pentru limită de vârstă prevăzute de lege, contribuie o anumită perioadă la sistemul public de pensii.
Această majorare se aplică numai punctajului corespunzător perioadei de stagiu de cotizare, realizată după îndeplinirea cumulativă a condiţiilor de pensionare pentru limită de vârstă.
Majorarea punctajului se acordă şi în cazul recalculării pensiilor, reglementată la art. 95 din lege, folosindu-se aceeaşi procedură."
Art. II. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
Bucureşti, 8 februarie 2008.
Nr. 92.
Ordin nr. 92 din 08/02/2008
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 116 din 14/02/2008
pentru modificarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului muncii şi solidarităţii sociale nr. 340/2001
--------------------------------------------------------------------------------
Având în vedere:
- Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare;
- Hotărârea Guvernului nr. 381/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse,
ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse emite următorul ordin:
Art. I. - Normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului muncii şi solidarităţii sociale nr. 340/2001, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 237 din 10 mai 2001, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La capitolul A "Contribuţia de asigurări sociale" secţiunea a II-a, punctul 19 "Contribuţie de asigurări sociale (Capitolul III din lege)" va avea următorul cuprins:
"19. Prin sintagma venitul brut realizat lunar se înţelege totalitatea veniturilor în bani sau în natură, realizate dintr-o activitate dependentă, indiferent de fondurile din care acestea se achită, realizate de asiguraţii care se află în una sau mai multe dintre situaţiile prevăzute la art. 5 alin. (1) pct. I şi II din lege. În venitul brut realizat de aceste categorii de persoane sunt incluse şi acele venituri în bani sau în natură care sunt obţinute ca urmare a desfăşurării unor activităţi remunerate, în folosul unor entităţi, altele decât angajatorul/angajatorii la care se derulează activitatea de bază.
Sintagma «venitul brut realizat lunar» cuprinde, fără să se limiteze la acestea, următoarele:
I. venituri în bani:
a) salariile/indemnizaţiile de bază brute corespunzătoare timpului efectiv lucrat în program normal şi suplimentar potrivit formei de salarizare aplicate, inclusiv indemnizaţiile de conducere, salariile de merit, indexări, compensări şi alte drepturi care, potrivit actelor normative, fac parte din salariul de bază;
b) drepturile de soldă lunară şi alte drepturi acordate soldaţilor şi gradaţilor voluntari;
c) sporurile, indemnizaţiile şi sumele acordate sub formă de procent din salariu ori sume fixe, indiferent dacă au caracter permanent sau nu, plătite pentru: condiţii deosebite de muncă (condiţii grele, periculoase, nocive, penibile); activitate desfăşurată în mediul rural, în zone izolate; munca prestată în schimbul de noapte; îndeplinirea unor sarcini, activităţi şi responsabilităţi suplimentare funcţiei de bază; sporul de fidelitate şi altele asemănătoare;
d) sumele plătite pentru timpul nelucrat (concedii de odihnă, indiferent de perioada efectuării, concedii de studii, zile de sărbători legale, zile de repaus săptămânal, concedii plătite pentru evenimente familiale deosebite, ziua profesiei, zile necesare instalării pe post în cazul transferului, întreruperi ale lucrului din motive neimputabile salariaţilor);
e) sumele acordate cu ocazia ieşirii la pensie;
f) premiile anuale şi cele din cursul anului, sub diferite forme, altele decât cele reprezentând participarea salariaţilor la profit;
g) sumele plătite conform legii sau contractelor colective de muncă (al 13-lea salariu, prime de vacanţă, aprovizionare de iarnă, prime acordate cu ocazia sărbătorilor naţionale sau religioase);
h) alte adaosuri la salarii, aprobate prin lege sau stabilite prin contractele individuale ori colective de muncă (bonusuri, stimulente, compensaţii, indemnizaţia pentru concediul de odihnă neefectuat, precum şi alte sume, reprezentând venituri curente sau aferente perioadelor anterioare, inclusiv cele achitate în lunile în care asiguraţii nu au prestat activitate salarizată);
i) sumele rezultate prin «plata cu ora», gărzi, indemnizaţii clinice;
j) sumele acordate, potrivit legii, contractului colectiv de muncă sau contractului individual de muncă, în cazul încetării raporturilor de muncă, încetării raporturilor de serviciu ale funcţionarilor publici, a mandatului sau a calităţii de membru cooperator, ca urmare a concedierilor individuale ori colective, indiferent de denumirea, cuantumul şi durata acordării acestora;
k) ajutoarele, asimilate prestaţiilor sociale, acordate de către angajator salariaţilor sau altor persoane, datorită producerii unor evenimente sociale sau familiale, peste limita cheltuielilor sociale deductibile fiscal;
l) indemnizaţiile din activităţi desfăşurate ca urmare a unei funcţii alese în cadrul persoanelor juridice fără scop lucrativ (sindicate, asociaţii, fundaţii);
m) cadourile în bani oferite de angajatori în beneficiul copiilor minori ai angajaţilor, cu ocazia Paştelui, zilei de 1 iunie, Crăciunului şi a sărbătorilor similare ale altor culte religioase, precum şi cadourile oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie sau cu orice altă ocazie; n) sumele primite de reprezentanţii în organisme tripartite, în adunarea generală a acţionarilor, în consiliul de administraţie, în comitetul de direcţie şi în comisia de cenzori;
o) indemnizaţii de şedinţă acordate, potrivit legii, membrilor comisiilor constituite la nivelul autorităţilor şi instituţiilor publice;
p) sumele primite de către diverse persoane fizice, altele decât cele autorizate, potrivit legii, să desfăşoare activităţi independente, ca urmare a desfăşurării unor activităţi profesionale (cum ar fi cele din domeniul asigurărilor, marketingului, publicităţii, imobiliar etc.);
r) sumele primite în baza unor convenţii civile de prestări de servicii sau contracte de colaborare;
s) orice alte venituri în bani care, conform prevederilor legale, nu sunt exceptate de la plata contribuţiei de asigurări sociale.
II. venituri în natură:
a) plata în natură a unei părţi din salariu, sub forma unor facilităţi acordate de angajator conform Codului muncii;
b) utilizarea oricărui bun, inclusiv a unui vehicul de orice tip, din patrimoniul afacerii, în scop personal, cu excepţia deplasării pe distanţa dus-întors de la domiciliu la locul de muncă;
c) contravaloarea chiriei sau a unei părţi din aceasta şi, după caz, a utilităţilor, suportate de către angajator, cazare, hrană, îmbrăcăminte, personal pentru munci casnice, precum şi alte bunuri sau servicii oferite gratuit ori la un preţ mai mic decât preţul pieţei;
d) împrumuturi nerambursabile;
e) anularea unei creanţe a angajatorului asupra angajatului;
f) abonamentele şi costul convorbirilor telefonice, inclusiv cartelele telefonice, în scop personal;
g) permise de călătorie pe orice mijloace de transport, folosite în scop personal;
h) primele de asigurare plătite de către suportator pentru salariaţii proprii sau alt beneficiar de venituri din salarii, la momentul plăţii primei respective, altele decât cele obligatorii."
2. La capitolul B "Pensii" secţiunea V "Referitor la pensia de urmaş (Secţiunea a 5-a capitolul IV din lege)", punctul 20 va avea următorul cuprins:
"20. Pensia de urmaş reglementată la art. 66 lit. b) din lege se acordă copiilor dacă îşi continuă studiile într-o formă de învăţământ organizată potrivit legii, indiferent de nivelul ei, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani."
3. La capitolul B "Pensii" secţiunea VI "Referitor la calculul pensiilor (Secţiunea a 6-a capitolul IV din lege)", punctul 26 va avea următorul cuprins:
"26. Punctajul anual al asiguratului se determină potrivit art. 78 alin. (1) şi (2) din lege pe baza venitului brut realizat lunar, prevăzut la pct. 19 din prezentele norme, sau, după caz, a venitului lunar asigurat, care au constituit baza de calcul a contribuţiei individuale de asigurări sociale.
Beneficiază de majorarea punctajului prevăzută la art. 78 alin. (8) din lege persoanele care, după îndeplinirea cumulativă a condiţiilor de pensionare pentru limită de vârstă prevăzute de lege, contribuie o anumită perioadă la sistemul public de pensii.
Această majorare se aplică numai punctajului corespunzător perioadei de stagiu de cotizare, realizată după îndeplinirea cumulativă a condiţiilor de pensionare pentru limită de vârstă.
Majorarea punctajului se acordă şi în cazul recalculării pensiilor, reglementată la art. 95 din lege, folosindu-se aceeaşi procedură."
Art. II. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
Bucureşti, 8 februarie 2008.
Nr. 92.
Tichetele de masa se dau pe langa salar (deoarece pentru acele sume nu plateste taxe salariale) si este la alegerea angajatorului daca le acorda sau nu.
In ceea ce priveste un act normativ (nu stiu daca mai are actualizari sau nu):
In ceea ce priveste un act normativ (nu stiu daca mai are actualizari sau nu):
LEGE nr. 142 din 9 iulie 1998 (*actualizată*) privind acordarea tichetelor de masa (actualizată pana la data de 1 septembrie 2005*)
ART. 1
(1) Salariaţii din cadrul societăţilor comerciale, regiilor autonome şi din sectorul bugetar, precum şi din cadrul unităţilor cooperatiste şi al celorlalte persoane juridice sau fizice care încadrează personal prin încheierea unui contract individual de munca, denumite în continuare angajator, pot primi o alocatie individuală de hrana, acordată sub forma tichetelor de masa, suportată integral pe costuri de angajator.
ART. 8
(1) Sumele corespunzătoare tichetelor de masa acordate de angajator, în limitele valorii nominale prevăzute la art. 3, sunt deductibile la calculul impozitului pe profit, iar pentru salariat sunt scutite de plata impozitului pe venitul sub forma de salariu.
(2) Sumele prevăzute la alin. (1) nu se iau în calcul nici pentru angajator, nici pentru salariat la stabilirea drepturilor şi obligaţiilor care se determina în raport cu venitul salarial.
Ultima oară modificat Mie Dec 03, 2014 6:18 pm de către balazse, modificat 1 dată în total.
Re: tichete de masa
Potrivit art. 16 lit. d) din Norma de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa se interzice salariatului utilizarea in interiorul unei luni calendaristice, a unui numar de tichete de masa mai mare decat numarul de zile lucrate efectiv in luna respectiva, iar contravaloarea tichetelor de masa utilizate in plus, inclusiv costul imprimatelor, vor fi recuperate de catre angajator din drepturile salariale cuvenite salariatilor respectivi pentru munca prestata in luna in care tichetele de masa au fost utilizate.