Buna ziua,
Am un angajat care are doar 55 de ani dar a primit decizie de pensionare pentru limita de varsta deoarece a lucrat in trecut in conditii grele. Decizia am primit-o astazi 10.05.2023 data emiterii deciziei de pensionare este 25.04.2023. Angajatul doreste sa lucreze in continuare. Cum trebuie sa procedez ? Cu ce data ii inchei contractul si il transmit in revisal si cu ce data ii inchei din nou un alt contract ?
decizie limita de varsta si reangajare
Re: decizie limita de varsta si reangajare
Face cerere de menținere în activitate și nu mai încetați nimic. Doar puneți bifă că e pensionar.
Cu cât știu mai multe cu atât îmi dau seama că știu prea puțin.
-
- Mesaje: 462
- Membru din: Mie Mar 09, 2011 10:22 am
Re: decizie limita de varsta si reangajare
D-le Tomac, dragi colegi, va rog o parere, din ceea ce prevede noua lege a pensiilor, despre care redau un scurt material mai jos, se intelege ca nu se mai poate cumula pensia pentru limita de varsta cu salariul?
Încetarea contractului de muncă în urma pensionării începând cu data de 1 ianuarie 2024
În luna decembrie 2023 a fost publicată însă noua lege a pensiilor – Legea nr. 360/2023, planificată să intre în vigoare la data de 1 septembrie 2024. Totuși, există anumite prevederi care intră în vigoare încă de la data de 1 ianuarie și care impactează încetarea contractului de muncă în caz de pensionare pentru limită de vârstă.
Printre acestea, se numără și prevederile articolului 46 alin. (2), potrivit cărora persoanele asigurate în sistemul public de pensii care îndeplinesc condițiile de pensionare pentru limită de vârstă pot opta între acordarea pensiei pentru limită de vârstă sau continuarea activității, cu acordul anual al angajatorului, până la împlinirea vârstei de 70 de ani.
Aceasta înseamnă că, de la data de 1 ianuarie 2024, articolul 56 alin. (4) din Codul Muncii nu își mai găsește aplicarea.Totodată, în aplicarea noilor prevederi legislative, este recomandat ca, înainte de încetarea contractului de muncă sau de continuarea relațiilor de muncă, angajatorul să obțină o declarație din partea salariatului care îndeplinește condițiile de pensionare pentru limită de vârstă cu privire la opțiunea acestuia: încetarea de drept a contractului de muncă, în baza art. 56 alin. (1) lit. c) din Codul Muncii sau continuarea relațiilor de muncă, în baza art. 46 alin. (2) din Legea 360/2023 – noua lege a pensiilor.
Norocul este ceea ce are loc atunci când pregătirea se întâlnește cu șansa!
Re: decizie limita de varsta si reangajare
De vazut si normele de aplicare ale legii 360/2023:
Art.19. (2)Prevederile art. 46 alin. (2) din lege nu se aplică în următoarele cazuri:
a) persoanelor care au îndeplinit condițiile de vârstă standard de pensionare și stagiu minim de cotizare/stagiu minim de cotizare contributiv anterior datei de 1 ianuarie 2024;
b) persoanelor care s-au pensionat anterior datei de 1 ianuarie 2024;
c) persoanelor care se vor pensiona ulterior datei de 1 ianuarie 2024, cu reducerea vârstei standard de pensionare, conform legii;
d) persoanelor care ulterior înscrierii la pensie pentru limită de vârstă, la vârsta standard de pensionare, continuă activitatea în baza unui alt contract individual de muncă/raport de serviciu.
Art.19. (2)Prevederile art. 46 alin. (2) din lege nu se aplică în următoarele cazuri:
a) persoanelor care au îndeplinit condițiile de vârstă standard de pensionare și stagiu minim de cotizare/stagiu minim de cotizare contributiv anterior datei de 1 ianuarie 2024;
b) persoanelor care s-au pensionat anterior datei de 1 ianuarie 2024;
c) persoanelor care se vor pensiona ulterior datei de 1 ianuarie 2024, cu reducerea vârstei standard de pensionare, conform legii;
d) persoanelor care ulterior înscrierii la pensie pentru limită de vârstă, la vârsta standard de pensionare, continuă activitatea în baza unui alt contract individual de muncă/raport de serviciu.
-
- Mesaje: 1076
- Membru din: Lun Mai 10, 2010 12:00 am
Re: decizie limita de varsta si reangajare
În scopul aplicării dispozițiilor art. 46 alin. (2) din Legea nr. 360/2023, Casa Națională de Pensii Publice a emis un comunicat adresat caselor teritoriale, în care s-a precizat:
„Prevederile art. 46 alin. (2) din Legea nr. 360/2023 se aplică astfel:
1. în situația persoanelor asigurate în sistemul public de pensii care îndeplinesc condițiile de înscriere la pensie pentru limită de vârstă respectiv vârsta standard de pensionare și stagiul minim de cotizare contributiv prevăzute în anexa nr. 5 la Legea nr. 360/2023, începând cu data intrării în vigoare a legii, respectiv cu data de 01.09.2024, pot opta pentru acordarea pensiei pentru limită de vârstă sau continuarea activității, până la împlinirea vârstei de 70 ani, în condițiile prevăzute de art. 46 alin. (2) din legea menționată.
2. în perioada 1 ianuarie 2024 – 31 august 2024, în cazul persoanelor asigurate în sistemul public de pensii care fac obiectul alin. (2), condițiile de înscriere la pensie pentru limită de vârstă sunt vârsta standard de pensionare și stagiul minim de cotizare prevăzute în anexa nr. 5 la Legea nr. 263/2010.
Prevederile art. 46 alin. (2) din Legea nr. 360/2023 nu se aplică în cazul persoanelor care au îndeplinit condițiile de vârstă standard de pensionare și stagiu minim de cotizare/stagiu minim de cotizare contributiv, anterior datei de 1 ianuarie 2024, persoanelor care au deja calitatea de pensionar precum și celor care se vor pensiona ulterior datei de 1 ianuarie 2024 cu reducerea vârstei standard de pensionare.
Având în vedere cele de mai sus, în contextul Deciziilor nr. 387/2018 și nr. 112/2021 ale Curții Constituționale, femeilor care fac obiectul acestor decizii le sunt aplicabile prevederile art. 46 alin. (2) din Legea nr. 360/2023 la împlinirea vârstei de 65 ani, respectiv dacă împlinirea acestei vârste se realizează după data de 01.01.2024, data intrării în vigoare a respectivului articol.
Menționăm totodată că este necesar ca, persoanele prevăzute la art. 46 alin. (2) din Legea nr. 360/2023 care solicită acordarea pensiei pentru limită de vârstă începând cu data de 1 ianuarie 2024, trebuie să facă dovada prin adeverință eliberată de angajator în care să se menționeze că nu fac obiectul art. 46 alin. (2) din lege, precum și prin declarație pe propria răspundere că nu continuă activitatea până la împlinirea vârstei de 70 de ani”.
Critica dispozițiilor art. 46 alin. (2) din Legea nr. 360/2023
În opinia noastră, aceste dispoziții au un caracter neconstituțional, dreptul la pensie și dreptul la muncă sunt drepturi fundamentale, consacrate de Constituția României [art. 47 alin. (2), respectiv art. 41 alin. (1)], de normele europene și internaționale.
Cele două categorii de drepturi nu pot fi condiționate. De vreme ce sunt îndeplinite condițiile pentru exercitarea lor, ele trebuie acordate.
Îndeplinirea vârstei legale de pensionare, precum și a stagiului minim de cotizare (15 ani) la fondul de asigurări sociale, deschide dreptul la pensie și, evident, plata acesteia.
Exercitarea dreptului la muncă după vârsta de 65 de ani, până la 70 de ani sau mai mult, cu acordul angajatorului, dă dreptul la plata salariului.
Raporturile de asigurări sociale, într-o atare ipoteză, nu pot depinde de raporturile de muncă și nici invers. Ele sunt independente unele față de altele și nu trebuie condiționate.
Se pare că legiuitorul, prin noua reglementare - Legea nr. 360/2023 s-a inspirat din cele două Decizii ale Curții Constituționale - nr. 387/2018 și nr. 112/2021. Numai că cele două situații nu sunt identice, iar obiectul cu care s a confruntat Curtea a fost diferit. Dacă soluția în acele decizii a vizat combaterea discriminării în privința vârstei de pensionare dintre femei și bărbați, principiul nediscriminării a impus, ca și încetarea raporturilor de muncă să conducă la ambele sexe la aceeași vârstă de 65 de ani. Dacă, prin ipoteză, femeile ar fi putut cumula pensia cu salariu anterior acestei vârste, discriminați ar fi fost bărbații ceea ce nu putea fi de acceptat.
Sperăm că Avocatul Poporului, în virtutea prerogativei sale, să sesizeze Curtea Constituțională, invocând neconstituționalitatea art. 46 alin. (2) din Legea nr. 360/2023, iar această instanță să decidă în acest sens. Într-adevăr, textul respectiv nesocotește Legea fundamentală.
Concluzii
1. În cazul bărbaților
a) Contractul individual de muncă încetează de drept la data îndeplinirii cumulative a condițiilor de vârstă standard (65 de ani) și a stagiului minim de cotizare (15 ani), în temeiul art. 56 alin. (1) lit. c) din Codul muncii.
Din acest moment, ei au dreptul la pensie pentru limită de vârstă. Pot încheia însă un nou contract cu același sau cu alt angajator, pe durată nedeterminată sau determinată (art. 12 și art. 83 lit. g din Codul muncii).
În aceste condiții, pensionarii bărbați cumulează cele două calități, cea de pensionar și cea de salariat, beneficiind atât de pensie, cât și de salariu.
b) Contractul individual de muncă nu încetează în situația în care ei, cu acordul angajatorului, sunt menținuți în aceeași funcție maximum 3 ani peste vârsta standard de pensionare, cu posibilitatea prelungirii anuale a contractului, așa cum dispune art. 56 alin. (4) din Codul muncii sau până la împlinirea vârstei de 70 de ani, deci peste 5 ani, conform art. 46 alin. (2) din Legea nr. 360/2023. Numai că în această din urmă ipoteză este consacrată interdicția cumulului pensiei cu salariul.
Reiterăm opinia exprimată anterior în sensul că textul precitat este neconstituțional.
2. În cazul femeilor
a) Contractul individual de muncă încetează de drept la împlinirea vârstei stabilită în Anexa nr. 5 a Legii nr. 263/2010, respectiv a Legii nr. 360/2023 (în perioada ianuarie-mai 2024, această vârstă este de 62/2 ani) și a stagiului minim de cotizare de 15 ani.
Din acest moment, femeilor-salariate li se deschide dreptul la pensie pentru limită de vârstă. Ele însă, pot încheia un nou contract pe durată nedeterminată sau determinată cu același sau cu un alt angajator.
În aceste condiții, angajatele cumulează cele două calități, cea de pensionar și cea de salariat, beneficiind de cumulul pensiei cu salariul.
b) Dacă însă ele solicită continuarea activității până la 65 de ani, ca bărbații, iar angajatorul este obligat să fie de acord cu solicitarea, contractul lor de muncă încetează de drept la această vârstă.
Ca urmare, dreptul lor la pensie se deschide în acest moment (egalitate cu bărbații).
c) Și angajatele pot solicita continuarea activității cu acordul angajatorului, peste vârsta de 65 de ani, fiind menținute în aceeași funcție maximum 3 ani, cu posibilitatea prelungirii anuale a contractului, în temeiul art. 56 alin. (4) din Codul muncii, sau până la împlinirea vârstei de 70 de ani, așa cum dispune art. 46 alin. (2) din Legea nr. 360/2023. Numai că acest din urmă text (în opinia noastră este neconstituțional) consacră interdicția cumulului pensiei cu salariul.
În acest context, afirmăm categoric că nu trebuie mărită discreționar vârsta de pensionare!
„Prevederile art. 46 alin. (2) din Legea nr. 360/2023 se aplică astfel:
1. în situația persoanelor asigurate în sistemul public de pensii care îndeplinesc condițiile de înscriere la pensie pentru limită de vârstă respectiv vârsta standard de pensionare și stagiul minim de cotizare contributiv prevăzute în anexa nr. 5 la Legea nr. 360/2023, începând cu data intrării în vigoare a legii, respectiv cu data de 01.09.2024, pot opta pentru acordarea pensiei pentru limită de vârstă sau continuarea activității, până la împlinirea vârstei de 70 ani, în condițiile prevăzute de art. 46 alin. (2) din legea menționată.
2. în perioada 1 ianuarie 2024 – 31 august 2024, în cazul persoanelor asigurate în sistemul public de pensii care fac obiectul alin. (2), condițiile de înscriere la pensie pentru limită de vârstă sunt vârsta standard de pensionare și stagiul minim de cotizare prevăzute în anexa nr. 5 la Legea nr. 263/2010.
Prevederile art. 46 alin. (2) din Legea nr. 360/2023 nu se aplică în cazul persoanelor care au îndeplinit condițiile de vârstă standard de pensionare și stagiu minim de cotizare/stagiu minim de cotizare contributiv, anterior datei de 1 ianuarie 2024, persoanelor care au deja calitatea de pensionar precum și celor care se vor pensiona ulterior datei de 1 ianuarie 2024 cu reducerea vârstei standard de pensionare.
Având în vedere cele de mai sus, în contextul Deciziilor nr. 387/2018 și nr. 112/2021 ale Curții Constituționale, femeilor care fac obiectul acestor decizii le sunt aplicabile prevederile art. 46 alin. (2) din Legea nr. 360/2023 la împlinirea vârstei de 65 ani, respectiv dacă împlinirea acestei vârste se realizează după data de 01.01.2024, data intrării în vigoare a respectivului articol.
Menționăm totodată că este necesar ca, persoanele prevăzute la art. 46 alin. (2) din Legea nr. 360/2023 care solicită acordarea pensiei pentru limită de vârstă începând cu data de 1 ianuarie 2024, trebuie să facă dovada prin adeverință eliberată de angajator în care să se menționeze că nu fac obiectul art. 46 alin. (2) din lege, precum și prin declarație pe propria răspundere că nu continuă activitatea până la împlinirea vârstei de 70 de ani”.
Critica dispozițiilor art. 46 alin. (2) din Legea nr. 360/2023
În opinia noastră, aceste dispoziții au un caracter neconstituțional, dreptul la pensie și dreptul la muncă sunt drepturi fundamentale, consacrate de Constituția României [art. 47 alin. (2), respectiv art. 41 alin. (1)], de normele europene și internaționale.
Cele două categorii de drepturi nu pot fi condiționate. De vreme ce sunt îndeplinite condițiile pentru exercitarea lor, ele trebuie acordate.
Îndeplinirea vârstei legale de pensionare, precum și a stagiului minim de cotizare (15 ani) la fondul de asigurări sociale, deschide dreptul la pensie și, evident, plata acesteia.
Exercitarea dreptului la muncă după vârsta de 65 de ani, până la 70 de ani sau mai mult, cu acordul angajatorului, dă dreptul la plata salariului.
Raporturile de asigurări sociale, într-o atare ipoteză, nu pot depinde de raporturile de muncă și nici invers. Ele sunt independente unele față de altele și nu trebuie condiționate.
Se pare că legiuitorul, prin noua reglementare - Legea nr. 360/2023 s-a inspirat din cele două Decizii ale Curții Constituționale - nr. 387/2018 și nr. 112/2021. Numai că cele două situații nu sunt identice, iar obiectul cu care s a confruntat Curtea a fost diferit. Dacă soluția în acele decizii a vizat combaterea discriminării în privința vârstei de pensionare dintre femei și bărbați, principiul nediscriminării a impus, ca și încetarea raporturilor de muncă să conducă la ambele sexe la aceeași vârstă de 65 de ani. Dacă, prin ipoteză, femeile ar fi putut cumula pensia cu salariu anterior acestei vârste, discriminați ar fi fost bărbații ceea ce nu putea fi de acceptat.
Sperăm că Avocatul Poporului, în virtutea prerogativei sale, să sesizeze Curtea Constituțională, invocând neconstituționalitatea art. 46 alin. (2) din Legea nr. 360/2023, iar această instanță să decidă în acest sens. Într-adevăr, textul respectiv nesocotește Legea fundamentală.
Concluzii
1. În cazul bărbaților
a) Contractul individual de muncă încetează de drept la data îndeplinirii cumulative a condițiilor de vârstă standard (65 de ani) și a stagiului minim de cotizare (15 ani), în temeiul art. 56 alin. (1) lit. c) din Codul muncii.
Din acest moment, ei au dreptul la pensie pentru limită de vârstă. Pot încheia însă un nou contract cu același sau cu alt angajator, pe durată nedeterminată sau determinată (art. 12 și art. 83 lit. g din Codul muncii).
În aceste condiții, pensionarii bărbați cumulează cele două calități, cea de pensionar și cea de salariat, beneficiind atât de pensie, cât și de salariu.
b) Contractul individual de muncă nu încetează în situația în care ei, cu acordul angajatorului, sunt menținuți în aceeași funcție maximum 3 ani peste vârsta standard de pensionare, cu posibilitatea prelungirii anuale a contractului, așa cum dispune art. 56 alin. (4) din Codul muncii sau până la împlinirea vârstei de 70 de ani, deci peste 5 ani, conform art. 46 alin. (2) din Legea nr. 360/2023. Numai că în această din urmă ipoteză este consacrată interdicția cumulului pensiei cu salariul.
Reiterăm opinia exprimată anterior în sensul că textul precitat este neconstituțional.
2. În cazul femeilor
a) Contractul individual de muncă încetează de drept la împlinirea vârstei stabilită în Anexa nr. 5 a Legii nr. 263/2010, respectiv a Legii nr. 360/2023 (în perioada ianuarie-mai 2024, această vârstă este de 62/2 ani) și a stagiului minim de cotizare de 15 ani.
Din acest moment, femeilor-salariate li se deschide dreptul la pensie pentru limită de vârstă. Ele însă, pot încheia un nou contract pe durată nedeterminată sau determinată cu același sau cu un alt angajator.
În aceste condiții, angajatele cumulează cele două calități, cea de pensionar și cea de salariat, beneficiind de cumulul pensiei cu salariul.
b) Dacă însă ele solicită continuarea activității până la 65 de ani, ca bărbații, iar angajatorul este obligat să fie de acord cu solicitarea, contractul lor de muncă încetează de drept la această vârstă.
Ca urmare, dreptul lor la pensie se deschide în acest moment (egalitate cu bărbații).
c) Și angajatele pot solicita continuarea activității cu acordul angajatorului, peste vârsta de 65 de ani, fiind menținute în aceeași funcție maximum 3 ani, cu posibilitatea prelungirii anuale a contractului, în temeiul art. 56 alin. (4) din Codul muncii, sau până la împlinirea vârstei de 70 de ani, așa cum dispune art. 46 alin. (2) din Legea nr. 360/2023. Numai că acest din urmă text (în opinia noastră este neconstituțional) consacră interdicția cumulului pensiei cu salariul.
În acest context, afirmăm categoric că nu trebuie mărită discreționar vârsta de pensionare!
-
- Mesaje: 92
- Membru din: Lun Mar 20, 2023 4:43 pm
Re: decizie limita de varsta si reangajare
Tot despre pensionare,am si eu o intrebare la d.voastra:Daca ai o II si iesi la pensie de drept,poti tine II in continuare?Este fara plata CAS,doar CASS SI impozit.Va multumesc!